Wielewaalstraat 39b  010-3074612
Tandprothetische Praktijk Charlois

Veelgestelde vragen

Heeft u nog vragen omtrent uw tandprothese?
De meestgestelde vragen (en antwoorden) op een rijtje:

  • Klopt het dat geen verwijzing nodig is?
  • Ja, dat klopt. U kunt direct bij ons terecht. Een verwijzing is niet verplicht voor vergoeding van mondzorg via de basisverzekering. Wel kan het zijn dat u door uw tandarts of huisarts naar een tandprothetisch centrum of nadrukkelijk naar ons bent doorgestuurd vanwege de specialistische kennis die wij hebben. Pluspunten zijn ook dat bij ons verschillende behandelingen mogelijk zijn en dat gebitsprotheses zonder lange wachttijden in onze praktijk worden gemaakt.

  • Hoe lang gaat een gebitsprothese mee?
  • De gemiddelde levensduur van een gebitsprothese is vijf tot acht jaar. Dat kan individueel verschillen door bijvoorbeeld draaggewoonten, onderhoud en tandenknarsen. Wanneer uw prothese aanhoudend loszit of pijn doet, is het verstandig met ons contact op te nemen voor advies.

  • Moet de gebitsprothese ’s nachts altijd uit?
  • Om uw kaken voldoende rust te geven, is het raadzaam de gebitsprothese niet altijd te dragen. Door de druk op de kaken kan het kaakbot sneller slinken en kan het houvast van de prothese minder worden. ’s Nachts is de beste tijd om de prothese uit te laten. Leg de prothese altijd in een schaaltje met water om uitdroging te voorkomen.

  • Kan ik hoofdpijn en oorklachten krijgen door de gebitsprothese?
  • Als de prothese te hoog of te laag is, kan dit hoofdpijn of oorklachten veroorzaken. Er kunnen dan drukplekken ontstaan. Ook kan het zijn dat de kiezen niet goed op elkaar passen, vaak als gevolg van slijtage. Bij klachten kunt u het best met ons contact opnemen voor advies.

  • Zijn medicijnen van invloed bij een gebitsprothese?
  • Medicijnen beïnvloeden speeksel en mondslijmvlies. Ze kunnen daardoor het houvast van de gebitsprothese verminderen. Er zijn ook medicijnen waardoor gebitsprothesen kunnen verkleuren, zowel de tanden en kiezen als de kunststof.

  • Waarom krijg ik een factuur van Famed?
  • Infomedics verzorgt voor veel tandartsen en tandprothetici de debiteurenadministratie. Ook voor ons. Als u vragen heeft over een nota, kunt u het best eerst contact opnemen met Infomedics (telefoon 036 203 1900). Via Infomedics kunt u - telefonisch of online - ook een betalingsregeling afspreken of uitstel van betaling vragen. Meer informatie op www.infomedics.nl

  • Is er voldoende nazorg?
  • Wij vinden goede nazorg heel belangrijk. U mag ons bellen met vragen of klachten. En we zien u graag terug voor controleafspraken. Bij Tandprothetische Praktijk Charlois krijgt u zoals bij alle ONT-geaccrediteerde centra een jaar garantie op de duurzaamheid. Uiteraard kunt u daar geen aanspraak op maken als u zelf uw kunstgebit beschadigt door eraan te vijlen of slijpen. Bij ons is repareren vaak snel mogelijk, zodat u niet lang zonder gebit hoeft te zijn. En samen met u zoeken we een oplossing als uw gebitsprothese door slijtage aangepast of vervangen moet worden.

  • Kunt u ook bij mij thuis langskomen?
  • U kunt een huisbezoek telefonisch aanvragen als u niet mobiel bent door een ziekte of handicap. De tandprotheticus bespreekt ter plaatse wat de problemen met de prothese zijn. De prothese wordt meegenomen naar de praktijk, waar de aanpassingen gedaan worden.


Heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op.